Change language

ET STRÅLENDE TALENT OG SUCCES HISTORIE

Interview med Stephanie Thomasen, Kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater og Årets Danser

Dansekapellet er så heldige at have et huskompagni, Uppercut Danseteater. Uppercut Danseteater har eksisteret i 30 år, og i dag fungerer koreograf og danser, Stephanie Thomasen, som den ene halvdel af den kunstneriske ledelse af kompagniet.

Siden Uppercut danseteaters begyndelse har der været mange succeser, men lige nu midt i en kulturel og kunstnerisk meget kold eller gold periode udadtil, finder heldigvis mange inspirerede og kreative processer sted og en af disse er for nyligt blevet til Del et af trilogien ’Plejer Er Død’, som blev en stor publikums- og anmeldersucces i efteråret 2020 og har modtaget flotte priser. 

Trods store udfordringer på grund af forårets nedlukning og restriktioner på forsamlingstal lykkedes det Uppercut Danseteater at gennemføre flere forestillinger i sensommeren på Dansekapellet, der skulle vise sig at føre succeser og priser med sig.

25 internationale dansere nåede aldrig til den planlagte audition i København. Det satte restriktioner en stopper for. I stedet castede Koreograf Stephanie Thomasen så hér i Danmark, hvor hun fandt de dygtige dansere, hun søgte.

Del 1 i trilogien Plejer Er Død hedder SAMBA og handler om Rummet Imellem Os – et spændende sted at udforske i en på alle måder meget nedlukket tid. Ikke bare er titlen Plejer Er Død så tidssvarende, at man foranlediges til at tro, at Stephanie Thomasen opfandt titlen efter coronas indtog, men det har den faktisk heddet siden konceptfødslen lang tid tilbage. Et visionært og vidunderligt kunstnerisk sammentræf med virkeligheden!

For at projekt og proces skulle kunne lykkes indgik koreograf, dansere, musiker mfl. en pagt, der gik ud på at skabe i en danse-bobbe, der, med en hel del afstand til andre, gjorde det muligt for teamet at gennemføre prøver, hvor der skulle deles en grisemaske, som alle dansere skulle have hovedet helt nede i. Grisemasken dryppede decideret af sved, hver gang en danser tog den af og gave den videre til en anden danser – et noget udfordrende set-up midt i en tid med krav om afstand, øget hygiejne og corona smitte.

Det lod sig gøre at skabe en fantastisk og intim forestilling, fordi alle overgav sig til kunsten og produktionen. Et stort kompromis-projekt, der medførte stor kunst.

Stephanie Thomasen har modtaget Neel Resling Halpern Fondens legat*) og Statens Kunstfonds legat i kategorien Årets Honorerede Scenekunstnere og for blot et par uger siden modtog Stephanie CPHCulture-prisen Årets Danser og forestillingen vandt CPHCulture-prisen Årets Forestilling.

Oprindeligt skulle Stephanie ikke danse i forestillingen, men det blev sådan, at hun dansede og fremsagde replikker og som den fantastisk dygtige danser, hun er, blev hendes egen kompromisløshed nu altså belønnet med titlen Årets Danser. 

Vi ønsker tillykke til hele SAMBA-holdet for en strålende succeshistorie, der lyser smukt op i en tid ramt af en slags mol.

SAMBA kan ses eller genses under CPH Stage/Internationale Dage på Dansekapellet
30.-31.maj og 1. juni. 
Billetter kan købes på teaterbilletter.dk og med Early Bird rabat fra 16.2.21 HER

*) Neel Resling Halpern Fonden udvælger hvert år en modtager som via et legat får et tilskud til at videreudvikle sig indenfor dansens verden, til minde om Neel.

Foto: Bahadir Berber