MINU 2024 | POWER relationer

MINU _ festival for expanded music

MINU_festival_for_expanded_music 2024

26 November - 1 December 2024 | København & Frederiksberg

Venues: Ku.Be, platform BUNKER, Konservatoriets Koncertsal, 5E, Dansekapellet, Mayhem

MINU_festival_for_expanded_music er en københavnsk festival, der præsenterer kunst på grænsen mellem eksperimenterende musik og andre medier. Festivalen udvider definitionen af musik ved at præsentere det ikke-musikalske som musikalsk. 

Når du køber billet til MINU 2024 får du adgang til alle festivalens 16 forskellige forestillinger mellem d. 26/11-01/12. Se det fulde program på www.minufestival.com 

 

MINU 2024 har to slags billetter tilgængelige: 

150 kr - festivalbillet, der giver adgang til alle begivenheder på festivalen 

200 kr - festivalbillet + 1, der giver adgang til alle begivenheder på festivalen og giver dig mulighed for at tage en ven med [det kan være forskellige personer til forskellige begivenheder]

MINU 2024 realiseres med støtte fra Nordisk Kulturfond, Statens Kunstfond, Ernst Von Siemens Musikstiftung, Det Obelske Familiefond, A. P. Møller Fonden, William Demant, Augustinus, Frederiksberg Fonden, KODA Kultur, Louis-Hansens Fond, Art Music Denmark, Frederiksberg Kommune, Wilhelm Hansen Fonden, Københavns Kommune, Madetoja Foundation, DMF & Solistforeningen af 1921

MINU 2024 | POWER relationer

MINU_festival for expanded music | www.minufestival.com

1.12 16.00  

Varighed: 90 min inklusiv pause

Dansekapellet | Teatersalen

Et spøgelse daler ned. Masker bliver iført.
Andreas Borregaard opfører en række værker, der undersøger dynamikker og relationer mellem forskellige karakterer, koncepter og objekter.

Henki
Det finske ord "Henki" oversættes til: åndedræt, liv, spøgelse, person, ånd, sjæl, atmosfære.

Relationer
opdager, udforsker, tester og forkaster relationer. Mellem komponisten og musikeren, mellem kroppen og instrumentet, mellem mennesket og dyret.

State No.2
Spil et hvilket som helst færdiglavet musikstykke samtidig med støj.

POWER play
En legende, men konfronterende undersøgelse af klasse, penge og magt, der trækker på traditionerne fra commedia dell'arte. Andreas Borregaard spiller flere roller som Zanni, Pulcinella og Pantalone, der interagerer med de magter, der styrer hans harmonikaspil.

Program:

Tytti Arola: Henki (2022)
Louise Alenius & Andreas Borregaard: Relationer (2021)

Pause
[Akiko Yamane: State No. 2 (2022)]
 

Laura Bowler: POWER play (2024)

Opført af Andreas Borregaard [accordeon].

Foto: Tytti Arola

POWER play er bestilt af MINU & Andreas Borregaard i samarbejde med New Music Dublin, Sound og med støtte fra Augustinus Fonden.

 

Om kunstnerne:

Andreas Borregaard anerkendes som en af verdens mest spændende klassiske akkordeonister.

Gennem en omfattende karriere som solist og kammermusiker formidler Andreas Borregaard akkordeonets fascinerende kvaliteter og udtryksfulde palet til et bredt publikum. Ved at samarbejde med komponister fra hele Europa er han aktivt med til at påvirke udviklingen af dette unge instruments brug og repertoire – og skubber til grænserne for performerenes rolle på scenen. Gennem en parallel fascination af tidlig musik udforsker han, hvordan accordeonet kan tilføre nye farver til klaverrepertoiret fra det 18. Århundrede.

Tytti Arola er en finsk lydkunstner, komponist og performer, der bor i Helsinki. Hun er interesseret i at bringe hverdagslivet ind i koncertsale og udstillingsrum, skabe multisensoriske kompositioner og udforske rumlig lyd. Hendes værker inkluderer ofte elektronik, og for nylig er hun blevet draget mod performancekunst og instrumentbygning.

Louise Alenius bryder formater op, forstyrrer sine musikere, udfordrer sit publikum, dissekerer koncertformen. Nogle af hendes værker er fyldt med hemmelige passager, kattelemme, faldgruber, falske bunde. Andre bliver revet op med brede penselstrøg. Et sanseoprør. Origami for sindet. Flere koncepter, der sameksisterer i alternative former for habitat. En elskers tegninger på den elskede. Bødlernes sår på den straffede. Plantens fingre, der stiller spørgsmål i underskoven. Hendes værker er ladet med tvetydighed. De handler om vores fysiske grænser og kropslig overmod. Om viljens muskler, om musikalitetens sensualitet. Øjeblikkets rigdom og evighedens ubarmhjertighed. Svajende vidder og intime rystelser. En smerte, der kan omdannes til et flexlån af nydelse. Et temperament, der fokuserer lige så meget på mulighed som umulighed. Efterår, der falder inden i vores skaller. Forår, der rejser sig i vores sanser. Fantasi, der overvinder videnskaben. Magt og magtesløshed. Aggression og passivitet. Raseri på en stram tøjle.

Akiko Yamane er en komponist af kunstmusik med base i Japan. Hun fokuserer på at fange subtile teksturer i store systemer som forbrugerisme, herunder dens smerte, kawaii, begær og tilbageholdenhed gennem sine værker for orkester, instrumenter og elektroniske medier. Ud over at komponere fortsætter hun med at kuratere, optræde, lave feltoptagelser af forlystelsesrum, samarbejde med visuel kunst og engagere sig i andre tværfaglige aktiviteter for at skabe muligheder og rum for udforskning og dialog gennem lyd.

Laura Bowler, beskrevet som "en tredobbelt trussel komponist-performer provokatør," er komponist, vokalist og kunstnerisk leder med speciale i teater, tværdisciplinære værker og opera. Hun er også vokalist i et samtidsmusikkensemble, Ensemble Lydenskab, med base i Aarhus, Danmark. Laura er lektor i komposition ved Guildhall School of Music and Drama og Royal Northern College of Music.

 

 

Kontakt

Dansekapellet

Bispebjerg Torv 1

2400 København NV
Del med